Det verkar vara rätt vanligt att man har frysningar/hack i ljud och bild när man ser på TV via gruppavtalet. Hur det ser ut för de som har öppen fiber och som har tecknat tjänster via Telia vet vi inte men gissningsvis så upplever de samma problem.
Vad det beror på vet vi inte men det är inget som är isolerat till vår förening. Det kan vara så att det bara uppträder när man tittar på programmen efter att de sänts. Så om ni tittar på det när det sänds enligt tablån så kan det vara så att ni inte ser problemet.
Vad ska ni göra för att få löst problemen?
Det hjälper inte att klaga till styrelsen för vi kan inte åtgärda något som rör tjänsterna. Ni måste själva kontakta Telia. Det är viktigt att alla som har problem gör en felanmälan. Det blir en tydligare signal till Telia när det är 50 likadana felanmälningar istället för 5.
På sidan Driftinformation/felanmälan hittar ni den information ni behöver för att göra en felanmälan. Men innan ni gör det så starta om allt enligt länken. Låt gärna utrustningen vara avstängd i 30 minuter. Starta sedan upp dem enligt angiven ordning. Vid omstart så verkar det som att utrustningen kan hämta uppdateringar. För er som har för vana att stänga av TV-boxen så vet ni att det är då den uppdaterar sig. Om inte detta hjälper så är det dags att kontakta Telia. Om ni har möjlighet så kolla gärna på ett program, först när det sänds och sedan så startar ni om det och kikar på det igen. Får ni frysningar/hack i bara ena fallet så har ni lite mer information till Telia.
Om ni inte redan gör det så ta för vana att starta om allt t.ex. varannan månad. Det är mest för att ni kanske kan slippa en del problem i framtiden.